15.10.2008

Vanhempien osallisuus on haaste kouluille

Stakes ja Suomen Vanhempainliitto ovat tutkineet vanhempainyhdistysten ja huoltajien osallisuutta koulun oppilashuollon kehittämisestä. Tuoreen raportin mukaan vanhempainyhdistyksillä on halua osallistua koulun toiminnan kehittämiseen ja kouluhyvinvoinnin tulemiseen, mutta monissa yhdistyksissä ei tiedetä miten osallistua.

Kaikki koulut eivät ole erityisen innostuneita ottamaan vanhempia mukaan kehittämistyöhön. Vanhenpainyhdistysten rooli nähdään lähinnä varainhankkijana ja tempausten järjestäjänä. Koulujen välillä on tässä suuria eroja ja alakoulut mahdollistavat yhteistyötä hieman paremmin kuin yläkoulut. Raportin mukaan vallalla on yhä vanhankantainen ajatus, jossa kodin ja koulun perustehtävät nähdään toisistaan erillisinä. Yhteistyötä pidetään tärkeänä, mutta se painottuu yksilötasoiseen toimintaan ja jää koulun tasolla ulkokehälle.

Tutkimuksessa selvitettiin erityisesti vanhempainyhdistysten osallisuutta kouluterveydenhuollon toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen. Valtaosa yhdistyksistä arvioi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä kouluterveydenhuoltoon ja sitä arvostettiin. Yksikään vanhempainyhdistys ei kuitenkaan osallistunut terveydenhuollon suunnitteluun ja vanhempien tiedot terveydenhuollosta olivat hataria. Vanhempin käytännön mahdollisuuksia osallistua lapsensa terveytarkastukseen pidettiin heikkoina mm. sen takia, että tieto niistä tuli viime hetkessä tai vasta jälkikäteen. Myös oppilashuolto ja sen henkilökunta olivat vanhemmille vieraita. Vanhempien mahdollisuuksia osallistua oppilahuollon kehittämiseen pidettiin heikkoina, koska tietoa siitä, miten palvelut toimivat ei ollut saatavissa riittävästi.

Koulujen vanhempainyhdistykset voisivat raportin mukaan olla kotien aktiivisia edustajia silloin, kun oppilashuoltopalveluja ja kouluterveydenhuoltoa kehitetään ja arvioidaan. Aktiisesti toimivat vanhempainyhdistykset tuntevat oman kouluyhteisönsä hyvinvointitarpeet ja osaisivat kotien näkökulmasta arvioida millaista tukea kouluyhteisö ja lapset tarvitsevat.

Tutkimuksen mukaan vanhempien ja heidän yhdistystensä tulisi saada yksityiskohtaisempaa tietoa koulun ja sen oppilashuoltopalveluiden tavoitteista, voimavaroista ja kouluhyvinvoinnin haasteista.

Lue lisää: http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/raportit/R29-2008-VERKKO.pdf

Ei kommentteja: