Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan seminaarissa 7.5 käytiin keskustelua valmistelussa olevan uuden opetussuunnitelman perusteiden sisällöstä. OPS-työ on käynnissä sekä valtakunnan, että kunnan tasolla. OPS on tärkeä asiakirja, joka ohjaa kouluissa annettavaa opetusta vuosia eteenpäin.
Äänessä olivat erityisesti lapset ja nuoret, joita oli paikalla eri kouluista. Merkille pantavaa oli, että alakoululaisista lukiolaisiin esiin tuli monia samoja teemoja, toki erilailla ilmaistuna.
Kalajärven koulun oppilaat listasivat aluksi, mitkä asiat saavat heidät viihtymään koulussa. Lasten näkökulmasta tärkeitä ovat kaverit, mukavat opettajat ja viihtyisät tilat, joista löytyy penkkejä välitunneille, seinämaalauksia, valoa ja avaruutta. Tiedusteltaessa puuttuvat aikuiset koulussa riittävästi kiusaamiseen, oppilaat toivat esiin, että kiusaamiseen on vaikea puuttua, koska se ei aina ole näkyvää ja voi tapahtua esim. sosiaalisessa mediassa.
Ruusutorpan koulun oppilaat kertoivat, että oppimaan motivoivat soveltavat, käytännönläheiset ja luovat menetelmät, teorian soveltaminen arkeen ja esimerkiksi se, ettei työtä aina tehdä luokassa, vaan liikutaan käytävään tai ulos. Oppilaat kehuivat parityötä, jossa yhdessä tutkitaan ja työstetään aihetta, joka sitten esitetään muille. Samoin kannatusta saivat ryhmätyöt ja yhteiset keskustelut, joissa oppii myös muilta. Kieltenopetuksessa nuoret suosivat keskustelua ja asia-aiheisia ryhmätöitä, joilla opitaan käytännössä hyödynnettävää kielitaitoa.
Lukiolaiset listasivat tulevaisuuden tarpeiksi monipuolisemman kielitaidon ja sosiaaliset taidot. Myös tietotekniset taidot nousivat esiin. Lukiossa oppiminen oli tullut itsenäisemmäksi ja stressaavammaksikin. Oma vastuu oppimisesta kasvoi. Toisaalta lukiolaisia motivoi opiskelemaan erityisesti se, että päämäärä, esimerkiksi tuleva toiveammatti, oli selvillä. Myös hyvät arvosanat todettiin motivaatiota kasvattavaksi tekijäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti