3.9.2009

Laatukriteerit opetukselle, osa II

Opetushallituksen perusopetukselle asettamat laatukriteerit sanovat opetuksen taloudellisista resursseista seuraavaa:

"Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että koulutusresurssit on kohdistettu koulutukselle asetettujen tavoitteiden kannalta optimaalisesti ja resursseja on riittävästi tuotettujen koulutuspalvelujen määrän, laadun ja palvelutuotannon rakenteen sekä organisoinnin kannalta...Perusopetukselle suunnatut taloudelliset resurssit takaavat perusopetusta koskevan lainsäädännön ja opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ja ohjauksen jokaiselle oppilaalle jokaisena koulupäivänä."

Niinpä. Tämän toteutumiseen taitaa olla sijais- hankinta ja tukiopetuskieltojen vaivaamassa Espoossa matkaa.

Henkilöstöstä laatukriteerit kertovat näin:

"Riittävä määrä kelpoisuusvaatimuksen täyttäviä luokanopettajia, aineenopettajia, erityisopettajia, erityisluokanopettajiea sekä oppilaanohjaajia ja koulun tukitehtävissä työskentelevää henkilöstöä mahdollistaa opetussuunnitelman mukaisen opetuksen...Työnantaja pyrkii pitkäaikaisiin virka- ja työsuhteisiin. Osaavien sijaisten rekrytointiin kiinnitetään erityistä huomiota...Opetustoimen henkilöstön rakenne, määrä ja osaaminen vastaavat kunkin koulun toiminnan tarpeita"

Tämä vetää hiljaiseksi. Niin kaukana ihanteesta on koulujen todellisuus Espoossa syksyllä 2009.

Ei kommentteja: