8.4.2009

Vanhemmat ja koulu oppilaan parhaaksi

Etelä-Suomen lääninhallitus järjesti huhtikuun alussa Helsingissä koulutuksen aiheesta "Vanhemmat ja koulu oppilaan parhaaksi". Koulutuksessa alusti myös KoKoEspoo ry:n Tuula Purhonen.

Päivä oli antoisa ja ajatuksia herättävä. Matkaan tarttui joukko hyviä vinkkejä vanhempainyhdistystyöhön - ne vinkit haluan jakaa kaikille muillekin. Perusajatuksena on että, kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää. Mutta miten saadaan koti ja koulu toimimaan yhdessä, samalla puolella? Ja erityisen tärkeää on ymmärtää, että lapset ja nuoret ovat tekijöitä, eivät kohteita. Vanhempienkin tulisi saada positiivinen liittymispinta kouluun.

Aamupäivällä Raili Lehtolainen kertoi omasta tutkimuksestaan "Keltaista ja kimaltavaa - kodin ja koulun yhteistyöstä koulun ja kodin yhteyteen". Esityksessä käytiin läpi mm. eri sukupolvien erilaiset kokemukset omista kouluajoistaan sekä Lehtolaisen tutkimuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Näissä tutkimuksissa otettiin koti mukaan koulun toimintaan mm. pyytämällä vanhempia kertomaan lapsilleen omista kouluajoistaan. Tätä tutkimuksesta saatua materiaalia (mm. piirustuksia ja tekstejä) käytettiin koulussa. Projektin aikana lapset ja vanhemmat kävivät läpi omia erilaisia kokemuksiaan kouluajoista ja pohtivat asioita yhdessä. Samalla rakennettiin kodin ja koulun välistä vuorovaikusta sekä tunnesuhteita osallistujien välille että luomalla omakohtaisia kokemuksia tarkasteltavaan asiaan. Erilaisuuden huomioimisen, pohtimisen ja omakohtaisten kokemusten kautta voidaan saada uusia asioita kodin ja koulun yhteistyön kohteiksi - saadaan aikaan jatkuva vuorovaikutus!

Iltapäivällä Pirjo Somerkivi Suomen Vanhempainliitosta kertoi vanhempainyhdistystoiminnasta ja kasvatuskumppanuudesta. Somerkiven mukaan vanhempainyhdistystoiminnan osalta tulee muistaa, että se on luonteeltaan kansalaistoimintaa (mm. lähtee liikkeelle yhteisön tarpeista, on vapaaehtoista ja avointa). Kasvatuskumppanuuden lähtökohtana pitäisi olla myönteinen luottamus, ja vastuu on kaikille aikuisilla. Kasvatuskumppanuus on myös jaettua asiantuntijuutta: opettajalla on ammatillinen osaaminen ja vanhempi taas tuntee oman lapsensa parhaiten. Lasten kuunteleminen on erityisen tärkeää - he ajattelevat avoimesti ja kysellen. Heidät tulisi ottaa mukaan toimintaan kumppaneiksi ja erilaisiin tilanteisiin avustajiksi.

Ja sitten niitä vinkkejä ja toiminta-ajatuksia
- tarvitaan jokin tärkeä asia, jotta vanhempia saadaan tulemaan mukaan kouluun ja vanhempainyhdistystoimintaan
- kontaktien luominen paikalliseen OAJ:hin
- lapsen aloittaessa koulutaivaltaan kolmikantakeskustelu koti-koulu-päivähoito
- tiedon välitys yhteisfoorumin kautta (mm. Helmi/Wilma) esim. luokkakohtaiset tiedotteet, vanhempainyhdistyksen tiedotteet
- kyselyt, joiden tulokset jaetaan sekä oppilaille että vanhemmille
- opettaja kutsuu vanhemmat koolle ensimmäistä kertaa, sen jälkeen rooli vanhemmille (luokkakohtainen toiminta)
- luokka (opettaja, oppilaat, vanhemmat) tekevät jotain yhdessä, myös muualla kuin koulun tiloissa
- opettajat ja vanhemmat yhdessä kahville
- yläkoululaisten vanhemmille vertaistukea mahdollistavia tapaamisia
- 'kevätmessuille' yläkoulun opettajat luokkiin ja vanhemmille 'tehtäväpolku' luokasta toiseen > opettajat tutuiksi
- oppilaiden ja opettajien osallistuminen vanhempainyhdistystyöhön
- koulun itsearvioinnin tekeminen luokittain: luokan vanhempien keskuudestaan valitsema vanhempi käy läpi vuosittain arvottavien lasten vanhempien (4-5 lasta) kanssa koulun laatimat kysymykset, vastauksista koulun kuraattori laatii yhteenvedon, joka käydään läpi koulussa ja jaetaan vanhemmille
- vanhemmat voivat antaa omaa osaamistaan kouluun mm. omaan alaansa liittyvien kirjelmien tekemisessä tai olla kertomassa mm. omasta työstään tai osaamisalastaan koulussa
- vanhempainyhdistyksen ja rehtorin säännölliset tapaamiset esim. 2 kertaa vuodessa
- vanhempainyhdistyksen edustaja mukaan oppilaskunnan hallitukseen
- ennen vanhempainiltaa luokissa keskustellaan, jätetään luokkaan viestejä vanhemmille, ja viedään terveisiä myös kotiin. Vanhempainillassa voidaan luokissa jättää viesti omalla lapselle (koetaan lapsen läsnäolo). Vanhempainillan jälkeen keskustellaan - mitä sitten, mitä päätettiin, päätösten seuranta

Terveisin
Tuula

Tuula Purhonen
KoKoEspoon hallituksen jäsen,
Juvanpuiston koulun vanhempainyhdistyksen pj.

Ei kommentteja: