6.6.2012

KoKoEspoo ry:llä suuri huoli perusopetuksen tukitoimista

Espoo vähentää koulunkäyntiavustajia

Espoolaiskouluissa on ensi syksynä selvästi vähemmän koulunkäyntiavustajia, kuin nyt. Koulujen hakemien ja niille myönnettyjen avustajaresurssien välillä ammottaa valtava aukko.

Avustajat tekevät korvaamatonta työtä

Koulunkäyntiavustajat tekevät korvaamatonta työtä oppimisen tukemisessa. Avustajaa tarvitaan, jotta tukea tarvitseva oppilas voisi onnistua koulutyössä. Avustaja auttaa esim. keskittymisessä, oikeiden tehtävien löytymisessä ja niiden suorittamisessa. Usein avustajalla on tärkeä rooli lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen (kaverisuhteiden) tukemisessa ja ongelmatilanteiden ratkaisemisessa. Avustajat siis auttavat, ohjaavat ja huolehtivat lasten turvallisuudesta. Jos avustajaa ei ole, jää kaikki tämä tekemättä!

Perusopetuslain muutos edellyttää tuen painopisteen siirtämistä yleisopetukseen. Tukitoimia tarvitaan siis enemmän, ei vähemmän

Perusopetuslain pari vuotta sitten voimaan tullut muutos edellyttää tukitoimien painopisteen siirtämistä yleisopetukseen. Huomattavasti useamman aiemmin erityisluokalla opiskelleen lapsen on tarkoitus saada tukitoimet tavalliseen luokkaan.
Lähtökohta on hyvä ja lapsilähtöinen: tuki tuodaan lapsen omaan lähikouluun, ja luontaiseen ympäristöön, eikä lasta kuljeteta kauas tukitoimien äärelle. Tavoite ei kuitenkaan voi toteutua oppimisen vaarantumatta, ellei yleisopetus saa tarvittavia resursseja. Koulunkäyntiavustajat ja laaja-alainen erityisopetus ovat tässä keskeisessä asemassa. Nyt näyttää siltä, että kumpaakaan ei ole riittävästi saatavissa.

Oppilaan oikeus koulunkäynnin tukeen ei ole harkinnanvarainen

Oikeus välttämättömiin tukitoimiin on oppilaalle subjektiivinen oikeus. Jollei tukitoimia järjestetä, rikotaan lakia. Espoossa koulut saavat automaattisesti oppilasmäärän perusteella pienen potin avustajaresursseja. Jos tämä ei riitä, koulut hakevat lisäresurssia. Tällöin koulun moniammatillinen oppilashuoltotyöryhmä tekee perusteellisen ja yksilöllisen arvion kunkin lapsen tuen tarpeesta. Tänä vuonna näitä lisäavustajia on myönnetty vain vähän. Moni lapsi on siis jäänyt vaille opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisten välttämättömäksi arvioimaa tukea. Miten toteutuu lapsen oikeus?
Edellä mainituin perustein KoKoEspoo ehdottaa, että avustaja-asia otetaan uudelleen käsittelyyn ja tukea tarvitseville oppilaille myönnetään tukitoimet oppilashuoltotyöryhmän objektiivisen arvion mukaisesti.

KoKoEspoo Ry

Lisätietoja antaa:
Susanna Lehti, pj.
040 139 8080


Ei kommentteja: