27.10.2010

KoKoEspoo pelisäännöt 27.10.2010

Pelisäännöt kodin ja koulun yhteistyölle Espoossa

KoKoEspoo julkaisi pelisäännöt kodin ja koulun yhteistyöhön Espoon valtuustotalon kahviossa 27.10.2010. Pelisäännöt ovat tulos yli kahden vuoden mittaisesta projektista, joka alkoi KoKoEspoon hallituksen ensimmäisessä kokouksessa huhtikuussa 2008. Tausta-aineistoksi tehtiin kysely espoolaisille vanhempainyhdistyksille ja opettajille tammikuussa 2009, ja kyselyn tuloksia käytiin läpi huhtikuussa 2009 järjestetyssä paneelissa. Nyt tulos on siis saatu tiivistettyä seitsemäksi pelisäännöksi.

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille, pelisääntöjä komentoineille ja erityisesti suuri kiitos kaikille KoKoEspoon hallituksen jäsenille, jotka ovat olleet näitä pelisääntöjä työstämässä!

Kodin ja koulun yhteistyö

Kodin ja koulun yhteistyö on parhaimmillaan arjen keskusteluyhteyttä, jossa kuuluu myös lapsen ääni.
  • tavoitteena on luottamus ja kunnioitus
  • vaikeistakin asioista voidaan puhua
  • erehtyminen on sallittua
  • kasvatusvastuu lapsesta on vanhemmilla
  • koulu ohjaa lapsen käyttäytymistä ja vastaa hyvinvoinnista ja oppimisesta koulupäivän aikana

Lapsi on koulussa yksilö, mutta yhteisön jäsenyys on olennaista

Lapsen edun mukaista on, että koko luokkayhteisö voi hyvin. Koulu ja opettaja huolehtivat luokkayhteisön toiminnasta esimerkiksi kiusaamiseen puuttumalla.

Kodin tehtävänä on tukea lasta toimimaan myös luokkayhteisön vastuullisena jäsenenä. Kodin tehtävänä on koko luokkayhteisön hyvinvoinnin tukeminen.

Myönteinen palaute on voima

Myönteisellä palautteella on valtava voima. Lapsi tarvitsee sitä opettajalta ja kodilta. Opettaja tarvitsee sitä vanhemmilta. Myös kodit toivovat opettajalta myönteistä palautetta lapsestaan ja yhteistyöstä koulun kanssa. Opetellaan antamaan sitä!

Yhteydenpidon pelisäännöt

Opettaja ja luokan vanhemmat sopivat keskinäisen viestinnän ja yhteydenpidon tavoista ja sille sopivasta ajasta. Opettajalla on oikeus vapaa-aikaan ja vanhemmilla siihen, että opettajaan saa tarvittaessa yhteyden.

Sähköinen viestintä ei aina riitä. Kouluun tarvitaan joustavasti opettajien käytössä olevia puhelimia.

Koti on voimavara myös yläkoulussa

Kodin ja koulun yhteistyötä tarvitaan myös yläkoulussa. Mutkaton ja arjen tasolla tapahtuva tiedottaminen, ajatusten vaihto ja yhteistyö tukevat nuoren kasvua ja ehkäisevät riskejä. Uusia, erityisesti yläkouluun sopivia toimintatapoja kehitetään yhdessä vanhempien kanssa.

Lapselle siirtymävaihe on riski, jolloin ala- ja yläkoulujen rehtorien, opettajien ja vanhempien yhteistoiminnan on edelleen jatkuttava. Vanhempaintoiminnan jatkuminen turvaa nuoren kasvua ja oppimista. Nuori tarvitsee sekä vanhempien tukea että vanhempien ja koulun yhteistyötä myös toisen asteen koulutukseen siirtymisen yhteydessä.

Vanhempainkeskustelut

Vanhemmille varataan mahdollisuus opettajan tapaamiseen vähintään kerran lukuvuodessa joka luokka-asteella lasta kuunnellen. Keskustelulle varataan riittävästi aikaa.

Viestinnän minimitasosta sovitaan kouluissa

Jokaisessa koulussa sovitaan luokan- ja kouluntason viestinnän minimitasosta Espoon kaupungin ohjeistuksen mukaan. Kunnassa tulee panostaa siihen, että koulun viralliset verkkosivut päivittyvät säännöllisesti antaen ajantasaiset tiedot koulun tapahtumista.

Ei kommentteja: