8.10.2009

Solantaus: Kuntapäättäjät, ovatko lapset oikea säästökohde (HS 5.10)

Lastenpsykiatri, tutkimusprofessori Tytti Solantaus kommentoi säästökohteita Hesarin artikkelissa (HS 5.10). Toivottavasti espoolaisvaltuutetut ovat lukeneet artikkelin. Juustohöyläsäästöjen kannattajan vastuu on kova ja seuraukset tiedossa.

Seuraavat lainaukset ovat artikkelista:

Kuntapäättäjiä varoitetaan säästämästä lasten ja nuorten kustannuksella, kuten 90-luvun laman aikana tehtiin. Tutkimusprofessori ja lastenpsykiatri Tytti Solantaus kehottaa kuntapäättäjiä miettimään tarkemmin, ovatko koulut säästöjen oikea kohde.

"Viime lama osoitti, että henkilöstösupistukset kouluissa lisäsivät koululaisten käytösongelmia", hän muistuttaa.

Nyt esimerkiksi Espoo kaavailee jopa 1990-luvun leikkauksia suurempaa siivua perusopetuksesta.

"Päättäjien on helppo vetäytyä vastuusta esittämällä vain leikkauksia budjettikehyksiin tarkemmin niitä kohdentamatta. Lapsista ja nuorista säästäminen on velan ottamista erittäin korkealla korolla", (Oulun lääninsivistysneuvos Petri) Kokkonen kritisoi.

Myös Solantaus arvostelee kuntapäättäjien asiantuntijuutta, kun on kyse koulutuksesta:
"Henkilö, joka käskee opettajia yhdistämään kaksi tai kolme koululuokkaa ja uskoo, ettei se vaikuta opetukseen ja oppimiseen, ei tunne opetustyötä eikä koulumaailmaa."

Solantauksen mukaan viime laman aikana iso virhe oli koulujen iltapäivä- ja harrastustoiminnan lopettaminen. Hän toivoo, että tätä virhettä ei toistettaisi.

"Lapset päätyivät hengailemaan pihoille ja kaduille ilman aikuisten ohjausta. Tyhjä iltapäivä on riski erityisesti varhaisnuorille ja murrosikäisille, jotka löytävät nopeasti päihteet ja näpistelemisen."

Solantaus muistuttaa, että olot koulussa, kotona ja päivähoidossa vaikuttavat olennaisesti lapsen kehitykseen.

"Viime laman aikana lapset ja nuoret kohtasivat henkilöstösupistusten myötä vähemmän aikuisia. Nekin aikuiset, joita he kohtasivat, olivat uupuneita ja ahdistuneita niin kotona, päivähoidossa kuin koulussakin."

Koko artikkeli löytyy täältä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4tt%C3%A4ji%C3%A4+varoitetaan+s%C3%A4%C3%A4st%C3%A4m%C3%A4st%C3%A4+lasten+kustannuksella/1135249809695

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Henkilö, joka käskee opettajia yhdistämään kaksi tai kolme koululuokkaa ja uskoo, ettei se vaikuta opetukseen ja oppimiseen, ei tunne opetustyötä eikä koulumaailmaa."

Niinpä niin, onkin herännyt kysymys, onko tuollainen henkilö yleensä ollenkaan pätevä päättämään näistä asioista!

Pitäisikö vanhempien kerätä keskenään kolehti ja pestata Solantaus, Rimpelä ja knit valottamaan asioiden tätä puolta päättäjille?

Elli

Anonyymi kirjoitti...

Lapseni ovat toistaiseksi pärjänneet koulussa hyvin. Viime syksyn jatkuva sijaiskierre ja välillä opetajan puuttuminen kokonaan luokasta oli silti kaaos meillä kotona. Vaikka lapset käyttäytyvät koulussa moitteettomasti, niin kotona alkaa hirvittävä huuto. "Luokassa on niin kamala meteli ettei edes läksyjä saa tehtyä, onko sinne ihan pakko mennä, en opi mitään, en kuule mitään...siellä on niin levotonta" Viime vuonna opetin itse lapsille aineet jotta eivät jää jälkeen opetuksesta. En tiedä miten tänä vuonna ehdin ja jaksan. Onko siinä järkeä ,että vanhemmat ottavat lomaa työstä ja alkavat opettamaan lapsiaan itse, jos opettaja on sairaslomalla. Meillä on sopimus lasten kanssa ,että jos ei ole opettajaa luokassa niin saa tulla kotiin tekemään tehtäviään, ei tarvitse olla turhaan koulussa. Sano sitten laki tai Wilma mitä tahansa!